söndag 14 november 2010

Hur ska man bära sej åt att öppna medicinen.

Jag skrev ju härom dan, att jag hade varit hos doktorn, för att få recept till att bli av med en blåskatarr. Visst, jag hämtade ut den och började medicinera vid lunchdags den dan. Doktorn hade skrivit ut en sort, men som vanligt blev det utbytt på apoteket. Jag har inte receptet kvar, för jag rev det när vi kom hem. Det behövdes ju inte mer.



Jag fick alltså Penomax i stället. Se hur tabletterna ligger i förpackningen. Jag läste inte packsedeln, som följer med, för jag tänkte att det är ju lätt att trycka ut dem, som med andra tabletter. Icke sa Nicke. Jag tryckte och tryckte, men de kom inte ut på baksidan. Till slut blev jag tvungen att klippa runt en tablett, så jag kom åt den.


Hade inte Noacks Matte kommit på, att man skulle dra i små flikar på baksidan, så hade jag inte kommit på det. Hon kom just och skulle lämna vovven. Nu har jag ju läst packsedeln, men jag säger att det måste vara riktigt svårt för en som har svaga fingrar och ser dåligt att kunna få tag på tabletterna. Inte sa man nåt på apoteket heller.

Jag ska alltså ta medicinen i 10 dagar med 2 tabletter varje dag. En på morgonen och en på kvällen. Det var inte lätt minsann att öppna för tabletterna. Men jag mår mycket bättre, precis som om inte jag hade nån infektion. Men jag slutar inte med medicinen förrän den är slut. Då kan infektionen komma tillbaka.



Nu tänker jag snart gå till sängs med min bok, Hundraåringen, som klev ut genom fönstret och försvann.


Dagens Citat:

Lyckan är ingenting annat än god hälsa

i förening med dåligt minne.

 Albert Schweitzer.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 

22 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Jadu!! Ibland så får man nästan vara ingenjör för att öppna en förpackning..Ring?Ring ring bara du slog en signal*ler*Kram!

Siita sa...

<hoppas du fått ordning på tabletterna. Nu ska jag med dotter i morgon, hennes första intervju. Kram

Yvonne :-) sa...

Ja det finns många konstiga namn.
Natti natti.Kram!

Hörni sa...

Ja fy så dumt att det ska vara så svårt att öppna vissa förpackningar. Hoppas du blir frisk nu då.

Sv: Tack snälla!:)

gunsan sa...

De där evinnerliga förpackningarna blir jag galen på ibland, tji att få upp dom, det går åt många konstiga ord varje gång eller åtminstone en gång i veckan när jag fyller dosan;)
Märkligt att de inte kan komma på en enklare förpackning eller varför inte den lilla burken;)
kramizzzzzz

Diana sa...

Bra, ät hela din kur!
Det är inte alltid man känner av en uvi (kan vara ett tecken på att den vandrat upp mot njurarna). Drick sen mycket tranbärsjuice så kan man hålla uvin borta!

Carina Sjölund sa...

Jag hade mycket besvär med uvi när jag var yngre,men sedan jag fick barn har jag aldrig haft det igen.Men det är inte roligt att ha, så jag förstår dig.
Kram och ha en fin dag!

Anonym sa...

haha bra citat. jadu en del förpackningar är lite dumma men det är bara för att barn inte ska hinna pilla ut så många att det är skadligt för dem
kram

charlotte sa...

haha bra citat. jadu en del förpackningar är lite dumma men det är bara för att barn inte ska hinna pilla ut så många att det är skadligt för dem
kram

Sussi sa...

Men så puligt och bökigt dom ska göra det då. Men jag lästa kommentarerna om att det är för barnens skull så okej då.. Det kanske inte är så tokigt ändå ;)

Sv. Tack snälla du :)
Tyvärr så har vi några rum kvar. Efter vardagsrummet ska vi fixa en vägg + 1 fönster i matrummet. Vi har sovrummet och badrummet kvar att tilläggsisolera golvet. I sovrummet ska det tapetseras och fixas också. Sen har vi det massiva projektet köket kvar som vi ska totalrenovera + slå ut en vägg i. Så vi har att göra.. Sen får vi ju inte glömma de vi har kvar av tilläggsisoleringen utvändig till våren..
Ett steg i taget..

Kramisar

Diana sa...

Sv. jag tror att Jokk (eller något liknande, det är ett juicemärke) har tranbärsjucie. Vi brukar ge det till damerna på jobb. :)

Anonym sa...

jag trodde att första kommentaren inte gick igenom
kram

ansepanse sa...

ibland tror man helt enkelt att det inte är meningen att man ska kunna öppna en förpackning över huvud taget
kramr

Mi sa...

Ja hela kuren bör alltid ätas upp. Bra och skönt att du mår bättre.
Ja du vissa förpackningar är knepiga att få upp. Ska det behöva vara så svårt att göra det lättare. Kramar/Mi

mi sa...

Sv: Orkidén är i små vattenkapslar. Alltså varje blomma är i vattenkapslar. Troligen så går det inte att göra mer än att titta på den tills den inte vill vara med längre. Tack o kramar!

Anonym sa...

Förpackningar kan vara en hel vetenskap att ta sig in i! Varför måste det vara så krångligt?

Krya på dig fort nu och ät din medicin :-)

ansepanse sa...

Sv: nej en röda klara hjälper ju inte om man ska öppna askar med medicin
du får ta och grädda lite pannkakor i morgon då :)
kramar

Mia systeryster sa...

Såna där förpackningar kan man bli galen på!
Ät klart din medicin så att du inte åker på inflammationen igen=D

Anonym sa...

skulle behöva lite penicillin jag med fast med en annan verkningsmekanism. har skitont i öronen o halsen o har aft feber sen i onsdags så imorgon får jag nog krypa till korset o gå till läkaren
kram

Anonym sa...

ja det är en sorts penicillin. förr i tiden trodde man dock att röda kliande utslag var tecken på allergi men det har framkommit att det är ganska många som får utslag av penicillin utan att för den sakens skull vara allergiska. nu går man efter om tungan eller så svullnar
kram

Maria sa...

Tabletter som är inbrottssäkra, tur du till slut fick tag i medicinen. Hoppas du får en bra tisdag7kram

Margit sa...

ja det är många saker..idag..som man knappt kan öppna..och få fram ur sina förpackningar!! DET är INBROTTSSÄKERT!!!
Och tänk många som är svaga i sina händer...Inte lätt..att öppna. jag tycker ofta det är jobbigt att öpnna vissa saker..som är "inplastade"..man kan knappt klippa upp så man får en öppning...
Skönt, Gila, att du nu är besvärsfri..och känner dig pigg idag!!
Lram till både dej och Bert!!!
Margit o Lasse.