torsdag 2 juni 2011

Hissnande upplevelser.

Igår skrev jag ju om att vår hiss är avstängd. Då kommer jag ihåg ett par saker jag har varit med om, när det gäller hissar.

I den här fastigheten på söder i Stockholm bodde mina farföräldrar. Men när de var borta övertog mina föräldrar lägenheten. Där fanns det en sån där gammal hiss, med järnstaket och en "dörr" som kunde vikas igen. När barnen var små, brukade vi ju resa från Helsingborg till Mormor och Morfar och hälsa på. Så när jag och min man skulle åka upp i den där rangliga hissen ensamma, brukade han stå och skaka på sej för att den skulle låta illa. Då blev jag rädd för hissar.
Nåväl den skräcken gick ju bort så småningom, när det blev modernare hissar. Men så var Sibbe och jag i Puerto de la Cruz tillsammans med ett par vänner. Vi hade varit ute och handlat och skulle åka upp till våra respektive lägenheter. Men de vanliga hissarna var båda upptagna, så vi tog personalhissen upp. Ack och ve! Hissen stannade mellan ett par våningar, så vi fick larma om att vi satt fast. Det kom en man så småningom och vi fick klättra ur hissen för att komma upp. Han fick till och med hjälpa till och dra oss upp.
Nåt år senare var vi på samma hotell Sibbe och jag. Det fanns en solaltan uppe på taket och jag skulle ner till vår lägenhet. Tog hissen från altanen och tryckte på knappen till vår avdelning. Men hissen stannade på nästa avsats och utanför stod det tre STORA människor, som ville åka med mej ner. Jag släppte in två av dom och förklarade att det skulle bli för tungt med fyra personer. Men den siste stod på sig och skulle följa med. Då satte jag båda händerna mot hans mage och fullkomligt vräkte ut honom. Sen åkte jag till nästa etage, som var vårt. Då skalv jag faktiskt av rädsla ändå, eftersom de kvarvarande var så tjocka och stora.

Så du kan tänka dej att jag inte har åkt med hissen i huset sen i förrgår, eftersom dom inte har lagat den än.

Dagens Citat:

Kärleken är stimulans för hjärtat

under samtidig lokalbedövning av förståndet.

Sacha Guitry.

********************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit. Extra viktigt idag, eftersom du kan läsa om vår resa till Turkiet där.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

17 kommentarer:

Anonym sa...

haha kan förstå att han blev lite förnär mad. vilka anvisningar? skicka mig länken istället
kram

Anonym sa...

Fy Farao!

Anonym sa...

Vi var många FETKNOPPAR samt en spinkig liten Tös som skulle upp med Hissen på jobb en gång på 90-talet. Hissen rörde sig inte en millimeter, innan den spinkiga flickan klev ut ur hissen.
:)

Siita sa...

Inget kul med hissar, men man orkar inte gå i många trappor heller. Ha det gott. Kramitz

Vicke sa...

då förstår jag att du är lite rädd när det gäller hissar, ha en fin dag nu

Nett sa...

Jag var med om att hissen stannade på vägen uppför eiffeltornet, då var hissen full med folk och ett stort lass med tidningar som skulle upp. Konstigt jag är inte rädd för hissar ändå.

Nope, din adress kom inte med ändå ;)

Trevlig helg. Kram

Anonym sa...

har varit inne på reseguiden oxå o kollat på bilderna men kan inte kommentera där. inte utan att man längtar till semester utomlands
kram

Nett sa...

Vad konstigt, fast jag har svårt att kommentera med googlekonto hos en del med. Nu kom adress upp till blogspost startsida upp inne hos mig men inte direktadressen in til dig. Jag hittar ju till dig ändå som du ser.. ;)

Visst överlevde jag, jag åkte upp en bit och åkte ner en bit och upp och ner.. hissen släppte och åkte ner av sig självt, till slut kom vi upp :)

Härligt med din inbokade resa, Rhodos har jag varit på och jag gillar Rhodos.

Kram

Anonym sa...

Hissar kan allt vara läskiga. Särskilt såna där som har gallergrindar och rasslar...
:-)

sv: I Spanien var det INTE folknykterhetens dag igår - man ska ta seden dit man kommer :-)

4U2 sa...

Har också suttit fast i en hiss ... i cirka 2 timmar och på den tiden det inte fanns mobiler. Förstår dig alltså!
Ha en härlig dag :)

Anonym sa...

åh vad orättvist :) jag med ska åka nästa år!! ja jag ska försöka iaf. det kostar ju lite med två barn
kram

Nett sa...

Vad trist när det strular, men jag vet att ibland kan det hjlpa med att tömma datorn på cookies och temporära filer. Kram

Mufflo sa...

Trappor ger motion om man s önskar.

Anonym sa...

ha en jättehärlig dag min vän
kram

4U2 sa...

sv: det är framför allt trögt att besöka och kommentera vissa bloggar men jag har, peppar, peppar, inte haft problem med inloggningen (det liksom gick över av sig själv förut när det strulade). Fastnar ibland som sagt hos vissa bloggar och det går varken att läsa eller kommentera och det kan ta lång tid innan jag tillåts gå tillbaks till min blogg. Hos dig är det inga problem.

Nett sa...

Ja nog skadar det inte med att försöka med det :) Kram

diana sa...

Här bor vi på sjätte våningen och ofta är hissen sönder. Bra motion får man i alla fall.