fredag 17 juni 2011

Lite hit, lite dit, lite hur som helst.

Vi skulle ju skjutsa J.E. till Sturup idag. Hon skulle ju resa till Cypern och Protarás, som också kallas för Fig Tree Bay. Där skulle hon träffa sin moster och hennes son och en kompis till honom. Vi körde iväg och det gick smidigt och bra.

Hennes flyg blev försenat en ½ timma, så hon fick vänta längre än beräknat. Men vi skulle ju ta oss hem. Första biten gick bra, men så kom vi in i en störtskur och lyckades att ta fel avfart mot Helsingborg igen. Vi körde en lång omväg, innan vi hittade en skylt, som talade om att vägen gick mot Landskrona.

Så kom vi äntligen ut på motorvägen, men där var det bilköer till max. Man höll på att bygga om, så vi bestämde att vi skulle ta omvägen mot Landskrona och köra gamla vägen hem. Men när vi skulle köra igenom den vägen vi brukar ta, så höll man på med vägombyggnad mitt inne i stan också. Så där blev det en omväg igen.

När vi närmade oss Helsingborg, stannade vi vid ett ställe som säljer färskvaror, som potatis, jordgubbar med mera. Där köpte vi färskpotatis, dill, jordgubbar, späda lökar och rödbetor.

På tal om rödbetorna kom jag på att jag skulle visa hur min systerdotter bakade en rödbetspaj på blasten. För jag har lust att göra en sån. Jag fick leta igenom nästan alla mina bilder på datorn, innan jag hittade en bild på henne, när hon höll på med pajen. Men det syns inte att det är rödbetspajen. Fotot är taget 1992 på Kos, när hon bodde där.
Något recept har jag inte lyckats att få än, men en Mousaka passar också bra, för det är en av våra favoriter i Grekland. Bilderna är från Kos år 2006 och vi äter mousaka.

Här kommer ett recept på Mousaka:

Mousaka med auberginer, eller Melitzánes Mousaka på grekiska.

  • 1½ kg auberginer
  • 7 hg köttfärs
  • 125 g margarin
  • ½ tekopp riven ost.
  • ½ tekopp vitt vin.
  • 1 tekoppströbröd.
  • 2 finhackade gula lökar.
  • 1 tekopp finklippt persilja.
  • 1 burk krossade tomater
  • bechamélsås.
  • salt och peppar.
Lägg färsen i en stekpannaoch bryn den tillsammans med löken. Häll på det vita vinet och tillsätt tomaterna och persiljan. Salta och peppra. Låt småkoka tills nästan all vätska är borta. Låt färsen kallna.

Skär auberginerna i skivor, inte allt för tjocka och stek dem i hälften olja och hälften margarin. Gör under tiden i ordning bechamélsåsen. Lägg hälften av auberginerna i en smord eldfast form. Ta den kalla färsen och blanda i hälften ströbröd och hälften riven ost och rör samman alltihop. Häll blandningen över auberginerna. Lägg över resten av auberginerna. Täck med bechamélsåsen. Strö över resten av den rivna osten och ströbrödet. Häll över smält margarin.

Sätt in formen i ugnen vid 175 grader ungefär i 45 minuter. Mousakan ska få en läcker brun färg. Smaklig spis!

Jag längtar till i september då vi ska resa till Rhodos och där kommer vi att beställa mousaka. Jag lovar!

Dagens Citat:

Det är inte törnet, som sticker dig.

Det är du som sticker dig på törnet.

Japanskt ordspråk.

Jag har ju en tävling på gång. Den avslutas den 30 juni. Vill du vara med så klicka här och anmäl dej!

****************************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

 

14 kommentarer:

Siita sa...

Blev inga blomlådor idag heller, här har regnat 15 mm idag o håller på än. Det får bil när det är uppehåll. Tråkigt med vägbyggen. Kram

Anonym sa...

Mycket bra Ordspråk!
:)
Har kopierat Ditt recept och kommer att publicera det i min blogg med Länk till Din blogg!
Hoppas att det är Okey!

Kram
Stevie

Sussi sa...

Det kan vara trixigt det där med att hitta rätt när sikten är skymd. Tur ni hittade rätt väg tillslut även om det var en omväg..
Glada och brunbrända såg ni ut på bilderna. Hoppas J.E får det skoj utomlands..

Sv. Tack för råden och allt om orchidéerna. Nu är det bara att hålla tummarna!

Kramisar

Fenixmonas sa...

Det blev en ordentlig bilutflykt då...Tack för receptet! Ha en fin lördag! Kramiz

Anonym sa...

godmorgon
alla genvägar är senvägar sägs det ju.
gott med moussaka. sant citat för det mesta
kram

Anonym sa...

Godmorgon GILLA!

Har just publicerat Ditt Mousaka Recept med bild och länk i min Blogg! :)

Ha en fin Lördag!

Kram
Stevie

Vicke sa...

vilken otur ni hade på hemvägen, mousaka är inte dumt, ha en fin dag nu

carinasjolund sa...

Tack för receptet!
Önskar dig en härlig Lördag!
Kramen♥

Millan sa...

Mousaka är jättegott! Men jag föredrar den grekiska salladen!

Anonym sa...

Jag gillar "Moskaka" som någon sa. Vi beställde en uppe bergen i en liten by och den går inte att jämföra med vad man får i turistrestaurangerna - underbart! Det var förresten på Rhodos, Kritinia tror jag byn hette.

kaffehörnan sa...

Fy fy vilken dag du haft, inte turen på din sida
kram
ska på kalas idag

Fenixmonas sa...

Nu tror jag ordningen är återställd...det går att kommentera för alla i vardagsbloggen och bara för goolare i Turkietbloggen! Propagandan fanns inlagd lite här och där även i mycket gamla inlägg! Kramiz

Vicke sa...

svar, ja jag ska prova ditt recept, ha en fin kväll nu

vickan sa...

Men herregud. Ja tur att ni hittade rätt till slut iallafall. Det är hopplöst det där när man tar fel infart och framför allt om det är en massa vägbyggen också. Hur som helst så är jag ju lite avundsjuk på hon som kom iväg till Cypern och Protaras. Suck, det känns nästan som om det är mitt andra hem fast jag bara varit där en gång. Tyvärr gjorde ekonomin att vi fick stå över Cypern det här året : (