onsdag 15 juni 2011

Utflykt i det blå.

Vi behövde ju åka tillbaka till Ängelholm, för att få rätt på lamphuset på bilen. Så det blev vår första anhalt idag. När det var klart fortsatte vi upp till Hjärnarp, där Sibbe hade en Västkuststuga förr. Det är så fint på Hallandsåsen på sommaren.

I själva Hjärnarp tog vi vårt första stopp. Då var det nämligen dags för nåt att äta. Det blev varsin kebabtallrik och det blev vi verkligen stormmätta på.

Så körde vi upp till "stugan" och kikade och fortsatte sen bort mot Västersjön, där vi stannade till ett tag.
Där var det lugnt och skönt. Inga badande änder ens en gång. Detta är nämligan badplatsen här.
Alla bilder är klickbara.

Den här söta lilla stugan låg intill parkeringsplatsen. Den tyckte jag var värd att visa. Så fortsatte vi, för Sibbe ville åka till Hishult, för där låg det förr en trevlig försäljning med korgarbeten. Vi visste förstås att den hade stängt, men det finns nåt liknande i Kornhult.
 När vi fortfarande var på väg förbi Västersjön, så fick jag syn på nåt jag undrade över. "Kunde det vara....."? Vi stannade bilen och jag gick tillbaka lite och visst hade jag rätt. Det var fyra lamor, som låg på ett gärde ovanför vägen.
Alla fyra kom inte med, för det var svårt att stå nedanför och få dem på kornet med hundkexen ivägen.
Men vi fortsatte vägen över Hallandsåsen mot Våxtorp, för vidare befordran till Hishult.
Det här är Hishults kyrka, som vi tyckte var riktig vacker. Men vi fick fortsätta lite längre till Nordanå, där nästa ställe skulle besökas.
Den här enorma stolen stod utanför "butiken" och för att visa HUR stor den var, fick Sibbe agera fotomodell.










Vi blev faktiskt lite besvikna, för det var oreda på stället, så vi försvann därifrån i rappet. Men en liten del av det som fanns ser du på bilderna. Så tänkte vi fortsätta för att få nån kopp kaffe nånstans. På vägen hamnade vi i Nordanå, där vi har varit förut och där är det ett riktigt roligt försäljningsställe.


Där handlade vi en enda sak, nämligen en ryggkliare i trä. Men alla sakerna här ovanför och mycket mycket mer fanns att se där.
Sen fortsatte vi mot Örkelljunga, för där visste vi att det finns ett fik med goda saker. Vid parkeringsplatsen såg vi ovanstående tänkvärda skylt. Den tyckte jag var kul och tankeväckande.
 Det här är bara en liten bit av bakelse- och kakdisken.



Det här var vad vi beställde. Den närmsta assietten är min. Jag orkade inte med hela kokoskakan, utan vek in den i en servett och tog med den hem. Men det var riktigt gott kaffe och goda kakor vi fick. Sen blev det stakarakt hem de fem milen till Helsingborg. Se, det här blev ju en riktig reseberättelse.

Dagens Citat:

Retar du upp dig på ting,

som är små,

så är du väl inte större än så.

Alf Henriksson.
************************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

14 kommentarer:

Anonym sa...

ni hann med mkt under dagen. rolig skylt o jättefin kyrka
kram

Anonym sa...

Fick man trappa till Stolen?!
:)
Synd man inte får fika offentligt längre :(

Anonym sa...

Nu med nytt hjärta måste jag akta mig för basselusker, och då får jag inte äta smarika bakverk eller bullar som ligger framme!
:(

kaffehörnan sa...

Hej vännen
Oj vilken fin tur de blev här då
kram

Anonym sa...

haha näe det har du rätt i
kram

kaffehörnan sa...

De får bli bättring kära du
Vilken stor stol, modellen har ju en fin pose
kram

Fenixmonas sa...

Vilken härligt trevlig dag ni fick! Skylten var verkligen bra! Kramiz

Siita sa...

God morgon. Vilken stol. Sådan har jag inte plats till Kram

Anonym sa...

vad fint det är i sverige eg
kram

carinasjolund sa...

Vad härligt ni verkar haft det!
Den bilden med kakorna på såg inte helt fel ut :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

4U2 sa...

Den stolen skulle sitta (ler) bra hos mig: där får man ju plats två stycken! ;)

Agneta sa...

det var ju en rejäl o trevlig runda nni fick! Hishult har en kompis till oss stuga i, så där har vi oxå varit.
O skylten till handikapp var bra, många ggr då Per satt i rullstol och vi kom till Pplats så stod där redan andra bilar, mkt irriterande just då!
kram

Anonym sa...

Hejsan Gilla,,det blev en fin biltur ni fick,många fina bilder blev det,kyrkan var verkligen fin,,Ja och fika med godbitar oxå,inte illa..Haé Kram.

4U2 sa...

sv: självklart fixar maken till det på ngt sätt så jag kommer upp :) (tror jag)