tisdag 16 augusti 2011

Dagens utflykt gick till Flygplansmuséet i Barkåkra och Killeröds kafé.

Det var verkligen en vacker dag idag, men inte tillräckligt för att vi skulle ta till stranden och bada. Inte hemma i alla fall.

Så vi tog bilen och Sibbe körde dit näsan pekade och det blev först till Max på Väla, där vi tog varsin hamburgare till lunch. Sen blev det Ängelholm och vidare ut till flygmuséet i Barkåkra. Där utanför stod den här raketen på plats.
Det här är en räddningshelikopter som heter
Hkp 3. Jag kommer inte att visa allt från muséet, men det kommer i ett Album på Reseguiden, när jag hinner. 
Här får du se stiliga killar med flygar-uniformer på. 
Vad det här vidundret heter Röd Kalle J 22.
Klicka på bilden så kan du läsa historia om detta planet och hur det kom till muséet.

Detta ärvår första svenska aviatris, Elsa Andersson. Man har spelat in en film om henne med Amanda Ooms som gestaltade henne.
Klicka på bilden, så får du reda mera om Elsa.  
Typisk turistgrej. Det är Sibbe, som jag lyckades lura in bakom skärmen. Men nog ser han glad ut. 
Sen åkte vi iväg och hamnade i Killeröd så småningom. Det är ett fint kafé med en underbar utsikt i Bjärebygden. Där tog vi vår specialitet; Äppelmarängtårta med vaniljsås. Det smakar underbart helt enkelt.

Vi brukar åka dit åtminstone en gång varje sommar, men det här var den första för i år. Här kan du se den fantastiska utsikten mot havet. Klicka på bilden så kommer du till deras hemsida. 
Mera vacker utsikt. 
Ja, nu var det dags att åka hem igen och detta är en grindhalva vid kaféet, som får vara vårt Adjö för idag.

Dagens Citat:

Retar du upp dej på ting som är små

så är du väl inte större än så.

Alf Henriksson.
*********************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

17 kommentarer:

Agneta sa...

nu börjar detta bli lite småkusligt, först Fredriksdal i fredags och nu pratade vi om flygmuseet idag på jobbet att vi nog ska ta oss dit i veckan med barnen. Vi verkar följa samma "turiststråk" för tillfället :-)
kram

ansepanse sa...

vilken härlig utflykt :)
dagens citat gillar jag :)
kramar

Nett sa...

Vilken kul utflykt, den hade säkert min gubbe gillat :) Kram

Nett sa...

Det var sonen som låg där på soffan efter en lång promenad :) Kram

Siita sa...

God morgon. Härlig utflykt. Smarrig tårtbit. Kram

Fenixmonas sa...

En riktigt spännande utflykt med smarrig tårta! Gott, gott! Dagens ordspråk var mycket bra!
Jodå, vi fick smaka på räkorna men det är dumt att börja tidigt på dagen...det drar ju ner ackorden! Hehehe...pengarna först o främst! Kramiz

wiper sa...

Vilken härlig utflykt. Den helikoptern såg inbjudande ut att gå in i. Fick ni gå in och kolla?. Kul att få läsa historien om J 22. Äppelmarängtårta har jag aldrig hört talas om men tandvattnet började rinna ;))) Vilken vidunderlig utsikt. Vad härligt ni haft det.

Nu skall jag sluta reta upp mig på små ting :D

Ha en härlig dag i dag också
kram

attis sa...

Hej goa vännen. Så skoj att få åka på sådana utflykter. Väldigt fina bilder. Tårtan ser vansinnigt god ut. Det riktigt vattnas i munnen. Ha en toppendag.
Bamsekram

attis sa...

Måste var skoj då det finns så fina ställen att åka till. Häruppe finns det inte mycket att välja på. De två små hundarna är Drevrar men de är ganska lik Beagel. Vad trist då sånt händer.
Kramelikram

4U2 sa...

Underbart att se sig omkring och du, den där grindhalva var vacker men ser även lite farlig ut.
Ha det gott!

Nett sa...

Haha, ja han blir ju 11 år nu så det får man ta som en komplimang mot mina år :) Hoppas att du får en fin onsdag. Kram

Nett sa...

För mig är det inga problem med kaffe direkt på morgonen, men även om det inte blir direkt så måste det sättas på.. tar ju en stund innan det blir klart. Kram

Anonym sa...

Det är så intressant med dom gamla flygplanen. Vi har något som heter Aeroseum här och det ligger under jord i en hangar. Tror du att jag har varit där NEJ :(
Jag vet hur fint det är på Killeröd! :) Kram

Carina Sjölund sa...

Vilka härliga utflykter ni gör hela tiden :)
Blir nästan lite avis på er!
Kramis♥

Browneyedgirl sa...

Hejsan =)
Vi var nyligen på flyvapenmuseet i linköping, var riktigt intressant. godnatt och kram

Anonym sa...

Jag ska ta med ett av barnbarnen och gå till:

http://www.aeroseum.se/
KOlla gärna om du är intresserad!
Kramar

Anonym sa...

Mina citat började jag skriva 14 eller 16 april 2009, fram till mars 2010. Så det finns många Du kan använda Dig av om Du vill!
:)
Heter filmen möjligen
"Så vit som en Snö" ?!