fredag 18 maj 2012

Det kan vara jobbigt ibland med datorn.


Jag har haft krångel hit och dit med min dator ett tag. I dag slutade Internet Explorer 9 att fungera. Det har krånglat nån vecka nu. Jag har inte kunnat komma in på olika adresser, utan har fått meddelande att IE har slutat svara. Men det har satt igång så småningom igen. I dag, så gick det inte att öppna det överhuvudtaget.
Men jag kan tacka min lyckliga stjärna att jag hade laddat ner Google Crome. Det ser inte riktigt lika trevligt ut, men det fungerar snabbare faktiskt. Jag försökte att ladda ner IE, men då fick jag meddelande att det redan fanns i datorn. Oj, oj! Jag hittar inte ens hur eller var,  jag ska uppdatera det.
Men jag har lärt mej en ny grej. För ett år sen köpte jag en extra hårddisk, där jag skulle spara mina filer med dokument, filmer och inte minst alla mina bilder. Det följde inte nån beskrivning över, hur man skulle göra. Så jag kunde inte. Sibbes svärson hjälpte till i vintras att spara mina bilder, som fanns då, men jag fattade nada.

Sonen som var här igår, försökte förklara och hjälpte mej att flytta över bilderna åtminstone. Men jag fattade inte nåt ändå just då, förrän jag satte mej vid datorn i dag och gick igenom den portabla hårddisken. Då fick jag plötsligt fram hur jag skulle göra. Nu har jag själv sparat alla mina dokument och filmer också.
Så nu klarar jag av att spara på den portabla. Det är viktigt, för nästa vecka, ska jag lämna in min dator på reparation. Det var en hård sak, som trillade ner från en hylla och slog bort ett par tangenter. Den ena funkar hjälpligt. Men dom ska byta ut hela tangentbordet på min laptop. Och det tar tre veckor. Att det ska behövas så lång tid. Det skulle bli dyrt om jag inte hade haft en försäkring på den. 


Dagens Citat: 
Lyckan kommer till den som skrattar. 
Ordspråk.
********************************************************


Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

15 kommentarer:

Margit sa...

Ja det är klart att vi måste ha en dator...som fungerar. Annars så blir ju livet så trist!!! Det är ju ett MÅSTE!!!
Dukitg du var/ÄR som kunde själv!!!
Nu ska vi snart Natta oss!!!!
Kram!!!

4U2 sa...

Skönt du hade försäkring!

Fenixmonas sa...

Å´Gilla synd att du inte bor nära mig! Jag kan inte så nu har jag ju massor på min dator igen och bregriper inte hur jag ska få över det på den externa hårddisken...Jag är obildbar för en del har visat men jag fattar inte så jag vågar helt enkelt inte själv! Kramiz

Sand mellan tårna sa...

Jag hade mycket problem med IE. Finns tydligen massa buggar i det så jag bytte till firefox och det var ett bra val. Funkar kanon!

Vicke sa...

Då var det tur att du har en försäkring, ha en fin dag nu, solen skiner hos mig

ansepanse sa...

vad bra att du lärde dig att föra över i externa hårddisken, det är bra att kunna :)
kramar

ansepanse sa...

Sv: det är nog bäst att alltid vara "färdigkissad" :)
kunskap är aldrig fel :)
kramar

Carina Sjölund sa...

Bra att man får lära sig om man ska gå tillväga. Själv är jag urkass när det gäller att göra nya saker :(
Men tur att jag har en dotter som hjälper mig i nöden :)
Kramen rara du♥

Mita sa...

Jag bytte till Google Crome förut när det bara var problem med IE. Supernöjd är jag och visst är det snabbare också.
Det där med data är knepigt och mycket som banne mig inte går att få in i mitt huvud. Jag fattar nada när barnen försöker förklara,haha...
Men jag tror faktiskt att man kan lära sig själv en del om man sitter i lugn och ro och pular.
Nu fick jag en bra påminnelse om att lägga över bilder på den externa.
Jag tecknade en separat försäkring när jag köpte en ny laptop nu i våras. Kan nog vara vettigt trots allt om olyckan är framme.
Kramen och ha en fin dag♥

4U2 sa...

Ibland gör man saker som man inte vet varför och som visar sig ha varit ett bra val/handling ... ;)

Veiken sa...

Jag har ALLTID Google Crom. Snabbare trevligare och bättre. tycker jag!
Tråkigt med din dator - alltid är det nåt! Kram

Veiken sa...

Va? Försvann min kommentar? Äsch det gör inget! Ha det gott där nere i Skåne... ;) Kram

Veiken sa...

Hahahaha! Jag trodde att jag skrev en kommentar till Skåningen och din kommentarsruta låg kvar! Jag är virrig, men inte sååå virrig! Kram

ansepanse sa...

Sv: jodå, nog ska jag se på Let´s dance så att jag får veta vem som vinner, hejar på Anton, jag tycker han är bäst
vad härligt att få åka iväg på semester
kramar

Agneta sa...

ja dessa datorer kan göra e gråhårig ibland. Häromdagen försvann vårt adressfält och jisses vad jag höll på för att få tillbaka det igen.
Turdu hade försäkring på datorn, kan bli dyra historier annars
kram