onsdag 24 april 2013

Besök i stans södra delar.

Vi skulle till vårt försäkringsbolag i ett ärende. Bolaget ligger på söder i Helsingborg. Söder kallas för Gaza-remsan lite elakt, på grund av att det bor så många invandrare där. När vi hade gjort vårt ärende klart gick vi över Gustav Adolfs Torg, för att se de många torgstånden som finns där. 
I det första ståndet vi kom till var det enbart blommor man sålde.
Hos den här handlaren köpte vi en stor knippa dill och två nya smålökar med blasten kvar. De har verkligen mängder att välja på.
Här var det skyltat på ett annat sätt med blommorna. Det är väl snart dags att plantera ut nya växter, nu när temperaturen har gått upp. Man kan hoppas på frostfria nätter nu, tror jag.
Det finns många stånd med grönsaker. De flesta som står här är invandrare. Skönt bara att det finns jobb för dem.
Nu har vi gått emellan alla stånden och sist i raden står det en fiskbutik i en vagn, som man tydligen kan köra iväg med. Vi har ofta förundrats över vilket jobb man måste ha med alla dessa stånd, för att plocka ut varorna på morgonen och plocka bort dem på kvällen.
När vi skulle gå för att ta bussen hem, gick vi förbi Stadsparken och i kanten där stod det flera kastanjeträd. Se bara sådana stora knoppar det finns nu. Nu kommer det att gå fort tills löven är helt utslagna.

Dagens Citat: 
Lyckan är ingenting annat än 
god hälsa i förening med dåligt minne. 
Albert Schweitzer.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

Maria sa...

Det var mycket härligt ni såg på torget å vilka färger.
Ja de spricker lite överallt nu i vår natur, så skönt.
Ha de gott/kramizar

Fenixmonas sa...

Säkert mycket slit med att plocka in o ut allt! Oj, så långt våren kommit hos dig...Här är det nästan på nollan idag igen! Kramiz

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Vi har också olika försäljare på torget i lilla Höör. Har sovit i 5 timmar utan ont i benet.. Ha en bra dag! Morgonkram!

Siita sa...

God morgon. Härligt med torghandel. Friska blommor. Här går det inte att plantera ut än. Frost syntes på gräsmattan när jag kom ner, fast termometern visade +3 grader. Kram

ansepanse sa...

vilken färgklick de olika stånden ger, vackert :) jo, det måste vara ett jättejobb med att sätta upp stånden på morgonkvisten och sedan plocka ner allt igen
här hade vi lite frost i natt
vår stora kastanj har inte kommit riktigt så långt ännu men knopparna har blivit större än för en vecka sedan
Sv: jag tycker heller inte om att handla och J har ingenting emot att handla så..... :) bra arbetsfördelning tycker jag :)
kramar

Veiken sa...

Jag älskar riktig torghandel. Det är riktigt nostalgiskt.... Kramar

Carina Sjölund sa...

Vilka otroligt många vackra blommor♥
Oj så långt ni hunnit in på våren. Här är det "ganska" mycket snö kvar ännu. Men vår tid kommer den med♥
Kramen fina bloggvän♥

ansepanse sa...

Sv; jag var ute och tittade på min kastanj, för jag blev ju nyfiken på hur långt den har kommit, men den har bara svällt lite i knopparna, inte alls som på din bild inte
ha en fin kväll nu
kramar

Yvonne ♥ sa...

Dom är jättenöjda med sin bil.Nattikram!