fredag 9 augusti 2013

Städning och lite till.

På förmiddagen blev det städning. Det var ett tag sen jag gjorde en sån grundlig städning. Det beror ju på att det har varit så varmt. 
I städningen ingår ju bevattning av blommorna på balkongen och även inomhus. Nu har vår solros slagit nästan helt ut och kommit upp över stången.
Och mina "påskblommor" har blivit både större och ännu flera. De lyser så fint nu.

Efter lunchen gick vi ut på en promenad. På vägen lämnade jag in ett paket till Telia hos "Posten" på Hemköp. Det var ju slut på mina kontakter med Telia och de ville ha tillbaka routern. Så gärna så, för den tog sån plats. 
Sen påbörjade vi en rätt lång promenad. I början på den stod det ett stort rönnbärsträd med fullt av bär. Hur ska denna vinter bli? Man säger ju att om rönnbären är många, så blir vintern kall och snöig. Om jag inte har helt fel.
Vi gick vidare, för att se hur det ser ut vid Magnus Stenbocksskolan. Den har ju blivit för gammal, men inte dålig nog att rivas. Men den ska inte användas som skola längre. Två av mina tre barn har gått på den skolan. Själva skoldelen syns här och där ska man inreda lägenheter. Det arbetet är inte påbörjat än, men man kan se hur skolgården är belamrad av olika byggmaterial.
Detta är bara en liten del av den nybyggda skolan, som ska börja användas till hösten. (Om man blir färdig)

Här har man byggt en basketplan, där eleverna kan spela så småningom. De som bor i husen i bakgrunden är inte så glada åt det här bygget. För det ligger på en före detta liten fin park med lekplats för barnen. Parken finns det inte nåt kvar av.

Så fortsatte vi vår vandring och kom så småningom hem igen till en god kopp kaffe på vår prunkande balkong.



Dagens Citat: 
Det svåraste med att göra bra affärer 
det är att avstå från de dåliga. 
Simon Spies.

♥♥♥


Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 

♥ ♥ ♥

17 kommentarer:

yvonne sa...

Här är det också gott om rönnbär .....Jag ska försöka hålla mej vaken genom hela Wallanderfilmen.Nattakram!

Fenixmonas sa...

Jo, det sägs så om rönnbären men det stämmer inte längre...inte mycket som stämmer med Bondepraktikan idag...Här har vartannat träd mycket rönnbär. Kramiz

Anonym sa...

Ja nu har mamma fått som hon ville,ingen smärta eller värk längre,hon var lite sur på Sankte Per de sista åren,som inte hämtade hem henne,,hoppas att hon får möta pappa som gick bort för 45 år sedan.
Haé Kram.

Ama de casa sa...

Städning? Behöver jag inte bekymra mig över just nu. Tvätt och disk, däremot...
:-)

yvonne sa...

Godmorgon !! Jag klarade att se hela Wallander utan att somna!!!!Det ser ut som om vi får en kall vinter.. Ha en bra dag! Kram!

Jenfan75 sa...

Ja städningen blir lidande här nu när man jobbar så mycket.. Känns som man jobbar på ett hotell när man är hemma och skall fixa mat och diska och städa åt dom som bara går hemma..

Nett sa...

Så vackra blommor, ja inte orkar man städa när det är så varmt, man får passa på när det är lite svalare. Kram

yvonne sa...

Jag brukar fråga Oliwer när jag behöver hjälp med plattan .. Welander klarade jag galant... Kram!

ansepanse sa...

åh vad fin och stor solrosen blivit :) härligt med en prunkande balkong
den lilla staden som är vår kommun så att säga, där har även en gammal skola byggts om till lägenheter, jag tror att lägenheterna där är omtyckta
kramar

yvonne sa...

Om vintern blir kall och med snö vet jag inte Men gott om rönnbär är det!!Wallander var för en gång skull bra!! Kram!

ansepanse sa...

Sv: jag tycker också att det är bra att de använder de gamla byggnaderna istället för att bara riva ner och bygga nytt
tack snälla :) vad glad jag blev, jag tränar och tränar med att just ta bilder på bästa vis :) jag älskar att fotografera
kramar

Nett sa...

Bra att de inte river den gamla skolan och tar vara på det till annat. kram

Ma sa...

Det var gott om rönnbär och vi får hoppas att det gamla skrocken om dessa bär inte slår in. Hoppas vintern blir mild och inte mycket snö...

Anonym sa...

Tack Gilla,,detta inlägg gjorde jag med tårfyllda ögon,men ack så rätt det kändes..Haé Kram.

wiper sa...

Som du säger så har man inte så mycket ork att städa nu när det är så varmt och tryckande. Vilken fin solros och vad kul att påskblommorna blivit så frodiga och står sig. Jag gillar verkligen rönnbärsträd, vi hade ett på vår tomt när vi hade hus. Hoppas det blir en snörik vinter ;)

Det var verkligen en fin gammal skola, hoppas dom renoverar och bevarar.Vad märklig den nya skolan ser ut. Synd att inte lekplatsen får vara kvar. Härlig promenad och ännu härligare avslutning ;))

Simon Spis var inte så tokig ändå ;)

Ha en skön lördagskväll
kram

Agneta sa...

Hej,
det var allt länge sedan jag var här hos dig men det lustiga är att jag pratade om dig häromdagen när vi åkte förbi er på vägen ner mot Tropical Beach...vet ju att du bor nånstans innan Hälsobacken :) Sa att det var just länge sedan jag var inne på din blogg, och vad var det nu du hette ?! Lustigt att du dagarna senare la in ett ord hos mig!
Fortsatt trevlig sommar
kramar

Veiken sa...

Jag älskar solrosor och du har ett riktigt praktexemplar! Så vacker! Kram