lördag 3 maj 2014

BESÖK PÅ MUSEUM PÅ RÅÅ.


Idag fick vi för oss att åka ut på Råå och titta på Fiske och Sjöfartsmuséet där. Vi bruka åka dit åtminstone en gång om året.
De har verkligen en vacker skylt utanför.
När man kommer in och betalar för sig, så hänger den här vackra fotogenlampan ovanför disken.
Jag fick faktiskt inte plats i kameran med alla knoparna. Det är inte många av dem, som jag känner igen, sen jag var med i Blåvingarna. (Miniscouterna).
Klart är att det fanns flera olika modellfartyg utställda.
Här syns ett till.
Det här är säkert ett tvättställ, som har funnits ombord på nån båt.
Mängder av marinmålningar kunde man se lite här och var.
Så här tänker man, att ett sjömanshem kunde se ut.
Den här butiken visar var och hur man kunde köpa proviant, innan man gick till sjöss.
Så är det Muséets stolthet. Golden Lady heter båten, som ensamseglaren Kurt Björklund seglade jorden runt med.

Klicka på bilden, så kan du läsa om honom och hans seglingar jorden runt.
Här går det att läsa om hur stor hon var.
Och här är det namnbräder till gamla båtar.
Den här fina sjömanskistan skulle jag gärna vilja ha.
Att jag visar denna affischen beror på, att min Pappa jobbade som servitör ombord på nån av de här fartygen. Jag kommer inte ihåg, men tror att det var ombord på Kungsholm. Detta var innan jag föddes.
Så fanns det en utställning av akvareller av en L. Möller. Många fina tavlor. Han är bror till vår kompis L., som vi bruka hälsa på hos hans sambo K. ute i hennes villa på Råå.

Det här blir nog det sista för idag. Tack för mej!

♥♥♥


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥


6 kommentarer:

TantGlad sa...

Så mysig utflykt som väcker mitt intresse. Vilket mysigt ställe att besöka. Så spännande. Tack för att du visar många fina bilder och det känns som om det är värt ett besök dit.

Ha nu en jätteskön söndag.
Varm kram.😃

Ama de casa sa...

Vilket trevligt museum :-)

Maria sa...

Det var ett fint museum, lite åt det hållet som finns där jag jobbar, fast vi har kanske mer gamla saker. Idag skiner solen igen får väl se vad man hittar på.
Kramen

åse sa...

Vilken härlig utflykt och fina bilder. ha en fortsatt skön söndag. Åse

Carina Sjölund sa...

Vilken härlig utflykt ni hade! Och underbara bilder♥
Kramen rara du♥

Veiken sa...

Det här är ett museum helt i min smak. Vi har Sjöfartsmuséet här och det blir ett besök där då och då! KRamar