lördag 21 juni 2014

MIDSOMMARAFTON 2014.


Vi hade ju bjudit hem våra vänner Kristina och Lasse på midsommarfirande. Tiden beräknades till klockan 3, men de missade en buss, så besöket på Fredriksdal fick vi ställa in, eftersom folkdansarna redan hade slutat. Det tar ju sin lilla tid innan vi hade hunnit promenera dit också. Så jag lägger in hur det kan se ut på Fredriksdal på Midsommaren igen.
Vi hade ju bjudit och hade rätt mycket färdigt, men de hade också massa mat med sig. Speciellt deras egenodlade nypotatisar var väldans välkomna. SÅ GOTT de smakade. De hade plockat upp två potatisstånd och det var många potatisar i båda. Både vi och dom hade sill i olika utföranden, så mätta blev vi i alla fall. Lasse hade en hög med redan hackad gräslök också förutom annat. 
Det var ju snaps och öl också, men jag får inte dricka alkohol för min doktor till de nya medicinerna, så jag hade inhandlat en flaska vitt alkoholfritt vin till mej. Det smakade alldeles utmärkt till sillen, äggen och potatisen. Det var flera olika sorters sill som serverades tack vare vännerna också. Vi hade inte räknat med att det skulle bli knytkalas.
Det enda som blev förevigat var jordgubbarna. Sibbe köpte två liter på förmiddagen och de var färdigrensade att äta med vispgrädden, när vi hade ätit förrätterna. Men alla gubbarna försvann kvickt.
Jag var verkligen lat med fotograferingen i går. Men vad gör väl det, när vi hade så roligt tillsammans? Vi har alltid så mycket att prata om. De skulle ta en speciell buss hem, när festen tog slut, men de fick vänta i en hel kvart innan just den kom. 
Jag tog hand om all disken sen de hade gått, så klockan blev nog vid ettiden, när jag kröp till kojs. Nöjd och belåten med kvällen. (Vi har ingen diskmaskin).



Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kväller,,Ja till sill hade även jag valt vitt..Haé Kram.

Nett sa...

Så gott med midsommarmat, speciellt färskpotatisen, den är verkligen en höjdare. Kram

Anonym sa...

Jag tänker på en Paula som har Paulas restaurang i Ayia Napa..Hon är jättego,och bjuder på bra mat..
Ja dom har lyckats bra med att få alkofria viner att smaka bra..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Snopet med den missade bussen, men det kompenserade dom ju med den goda färskpotatisen :-)

Det är skönt när man tar sig i kragen och fixar disken redan på kvällen. Det brukar jag också göra.
Ibland i alla fall...
:-)

Anonym sa...

Nja,trög vet jag väl inte om du är,,man kan ju inte vara en fena på allt..
Ja jag har några favoriter i Ayia Napa,som jag gärna återvänder till..Haé Kram.

TantGlad sa...

Hejsan.
Låter som en trevlig midsommar som du/ni har haft.
Alkoholfritt vin har jag alldrig smakat men bra det finns för de som inte kan dricka det med alkohol i. Vitt vin är gott.
Ååå....potatis..färskpotatis ur den egna jorden såååå gott.

Skönt att få disken bortstökad för jisses så trist att vakna till sånt dagen efter.

Söndagskram här till dig.

Veiken sa...

Egna färskpotatisar till midsommar är en underbar lyx! Man behöver bara en klick smör till och festmåltiden är klar! Kramar

Decdia sa...

Halva Helsingborg verkar ha varit på Fredriksdal i år om man ska tro vännerna på Facebook. Själv har jag aldrig varit där på midsommar, vi är alltid i mammas koloni.