onsdag 17 september 2014

VACKERT VÄDER IDAG. ÄNTLIGEN!

Vi vaknade tidigt i morse. Sibbe först. Han satt i nästan mörker när jag klev upp. Orsaken var att hans läslampa hade gått sönder. Jag började klicka på den ena lampan efter den andra och det gick inte att tända nånstans. Varken på toan eller i hallen heller. Så jag började tro, att vi hade fått elavbrott.

Men när jag gick in i sovrummet, såg jag att knappen på min skrivare lyste. Då sa jag att det måste vara en propp, som hade gått sönder. Mycket riktigt. Vi plockade fram stegen och Sibbe klev upp med en ficklampa i handen och undersökte  vilken propp det kunde röra sej om. Under tiden plockade jag fram en propp och den fick han och bytte ut den gamla. Varde ljus! som nån sa en gång i tiden!

Vi flyttade in här 2001 och det har inte gått sönder några proppar sen dess. Men vi hade en hel hög med oss från tidigare boende. På den tiden var inte propparna så säkra som nu.

Vädret har varit fint i dag. Sibbe gick ut och promenerade ett tag, medan jag var hemma och pysslade med virkning. Sen åt vi lunchen och drack eftermiddagskaffet på balkongen i solen. Härligt!
  Jag iordningställde ett sån här hjärta igen. Det är en present. I hjärtat som är dubbelt ligger en liten påse med lavendel, så det doftar gott. Inspiration och mönster är från Bautawitch. Se HÄR hennes hemsida med mängder av tips och vackra saker.
Jag har varit rätt kreativ i dag också. Här är tre sjalar, som jag har virkat i snäckskals-mönster. Den röda hade jag med mej på lasarettet och virkade tills garnet tog slut. Då bad jag Sibbe att ta med sej det turkosa arbetet och mera garn till det. Men det hann jag inte färdigt där. Både det turkosa garnet och det lite brun/röda är i ull och soyagarn. Mycket trevliga resultat eftersom det ser melerat ut. 

Jag har alltså blött arbetena och sköljt dom i balsam, så de blir mjuka och fina. Sen har jag hängt dom så slätt som möjligt. De har hängt ut sej ordentligt, så man kan se mönstret komma till sin rätt.
 Så här ser man att det är ett spetsmönster.
 Den turkosa "lyckades" jag att radera framsidan av. Men här syns den brun/röda väl.
 Och även mönstret i bak. 
 Det är en härlig röd färg i den här. Den färgen och garnet har jag använt i flera av mina alster. Till exempel i hjärtat här ovanför.
Alla sjalarna har jag hängt på min gamla provdocka från förra sekelskiftet. Den är aldrig lagad eller förbättrad. Men den står alltid som en staty med olika kläder eller halsband på sej i vårt vardagsrum. Från början användes den till skyltdocka i min gamla affär. Jag kallar mej för hjärtoman så butiken hette från början Boutique Tre Hjärtan. Men hjärtana har alltid symboliserat mina tre barn.



Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. Nytt inlägg idag.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

6 kommentarer:

siitawelamsson sa...

God morron Gilla. Trevligt att se arbetena klara. Idag ska jag leverera ett par grönbruna sockar till Kopparberg. Imorgon blir det ett par grå till Linde o ett par pulsvärmare till Axbergshammar. Ska först i morgon till bilprovningen med bilen. Kram

Nett sa...

Så vackra sjalar :) Har ju gjort några av dem med, men det var ett tag sedan nu. Hjärtat gillade jag :) Kram

Fenixmonas sa...

Tänk vad en liten propp kan ställa till, både hemma och även för oss människor...
Nej, datorn lika seg, nu lånade jag jobbets...Kramiz

Veiken sa...

oj, oj så fina sjalar! Full fart som vanligt med virknålen! :) Duktig är du! Tur att ni fick ljus! Kramar

Anonym sa...

Kväller,,Verkligen vackra arbeten du gjort,läckert mönster o fina färger..Ja det var kul att vara lite kulturell,Bror hjort monumentet var det en kompis som talade om för mig var det fanns,han hade gjort fundamentet som det stod på..Haé Kram.

Anonym sa...

Ja och det smakade riktigt bra också,,blev 3 lådor till senare..Haé Kram.