fredag 12 december 2014

JULPYNTAT TILL EN DEL.

Jag har fallit till föga och burit upp julpyntslådan från källaren. Det var visserligen några dar sen och den har stått i sovrummet sen dess och givit mej dåligt samvete. 

Så jag började så smått med att plantera lite lökar i en bytta.
 Det är en sån där man brukade laga till kyckling i för många år sen. Den kallas för Röhmertopf, men den har inte blivit använd på länge. Eller om någonsin. Jag såg ett tips på, att man kan göra en julgrupp i den på Facebook. Inte för att jag hade så mycket bra att använda, men jag hade köpt mossan för att använda här. Så passar det ju med de röda i också. Lökarna köpte vi förra veckan och blommorna har inte slagit ut än.
Så här ser det ut i vårt sovrumsfönster. Ljusmanschetterna har jag virkat och använder för första gången. Julstjärnan är urgammal och den hänger faktiskt där hela året om. Men det är bara nu, som den är tänd.
Nu går det att se ljusmanschetterna bättre. Tidigare satt det bara fejk där.
Så pyntade jag den gamla avlutade skänken också med både tomtar och ljus. Julduken broderade jag för snart hundra år sen.
Den här vepan har Sibbes Mamma broderat en gång i tiden och den hänger jag upp på samma plats år efter år. På de små "guldhyllorna" står det små "silvergrisar" som Sibbe har gjort. Det står såna lite här och var i huset. 

Häromdan satte jag upp ett av mina virkade hjärtan på ytterdörren. Där har jag haft olika saker år från år, men när Sibbe hängde upp sina träningsband på dörren, trillade det ner en broderad tavla, så glaset gick sönder. Så nu blev det som sagt ett hjärta fastklistrat med silvertejp.
Hjärtana har jag blivit inspirerad av Bautawich. Klicka på hjärtat, så kan du se hennes hemsida. Hon har en så inspirerande stil och säljer faktiskt garner med mera också.

Ha nu en trevlig helg allihop och sköt väl om er i den väntade stormen i Skåne.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Ama de casa sa...

Du börjar ju jobba fram en riktigt mysig jul :-)

Ma sa...

Roligt att få se hur Du har pyntat. Det ser ut som om julen har kommit fram ordentlgit hos Dig.Superfint..

yvonne sa...

Bra jobbat! jag använder min lergryta till mat:-)...........Så bra att du kunde få hjälp mot din hosta så snabbt! Kram !

yvonne sa...

Godmorgon1 Synd för den grytan gör god fettfri mat!Ungefär som när man gör pulled pork! Ha en bra lördag! Morgonkram!

fia sa...

Mysigt med planteringen i lergrytan .
Så härligt att titta runt på alla bloggar och se allas jul pynt ,
Önskar dig en mysig lucia .
kram.

Anonym sa...

Hej du,,Jaha så du trodde din mamma födde en leksak,,men hon satte väl inte ner lillasyster på golvet då..Jag minns när min lillasyster föddes,när mamma kom hem med henne och vi nyfiket stod runt den lilla sängen,då sa min 14 åriga bror "Fan va lik hon är Elvis"..Detta hände 1959...Haé Kram.

Nett sa...

Så mysigt du börjar att få, har pyntat jag med. Det blir en helt annan stämning när man får fram julen. Kram