fredag 30 januari 2015

NAMNSDAG IDAG OCH HETVÄGGAR.


Jag heter ju faktiskt Gunilla, så det är min namnsdag idag. 

När jag bodde i Arboga och gick i Realskolan där, så hade vi en klasskamrat, som hette Margareta Bielke. Vår lärare i historia sa ofta fel och sa Gunilla om henne med tanke just på Gunilla Bielke. Det var, när han ville att hon skulle svara på frågorna och inte jag. Vi reste oss ofta upp båda på en gång, för vi visste ju faktiskt ibland inte vem  han menade.

Gunilla Bielke gjorde namnet allmänt känt, när hon gifte sig med Johan III och blev drottning av Sverige. Sveriges drottning 1585. Namnet är något av ett modenamn på 1940- och 1950-talet, men är inte så vanligt numera. Så mina föräldrar var föregångare, när de döpte mig till Gunilla.

Idag har det blivit städning här hemma och till lunch blev det en grönsakssoppa, som Sibbe lagade i går. Den var nästan godare, sen den hade fått "essat" till sig till idag.

I stället för tårta köpte vi hem fastlagsbullar till eftermiddagskaffet. Sibbe åt sin som den var, men jag ville ha den med varm mjölk. Det  blev ju som en hetvägg. Man började äta såna i mitten på 1800-talet. 
            
I brist på bild, så lånade jag den här på Wikipedia, där du kan läsa lite om såna bullar. Klicka på bilden!

Jag har ju tidigare för ett bra tag sen berättat om min släkting Carl Silvius Lindström. Han skrev dagbok som han fick som födelsedagspresent på sin 14-årsdag. I den berättade han om den seden redan  på 1840-talet. 

Han gick på ett läroverk i Visby och vid fastlagen fick gossarna ledigt över helgen och behövde inte komma tillbaka till skolan förrän efter Fettisdagen. Det berodde på att det var många elever som bodde på landet och behövde kunna komma hem för att fira och äta sina Hetväggar, som de kallades då. 

Jag har hans dagböcker och har skrivit av dem i min dator. Det var väldigt jobb, för det var en gammaldags stavning och bokstäver. Hans handstil hade nog lite att önska dessutom. Men jag är glad att jag har gjort det.



 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

6 kommentarer:

yvonne sa...

Jag har inte ätit någon semla än! ........Det är klokt att lyssna på varandra!Ha en bra dag! Kram

siitawelamsson sa...

Inga hetvägg här inte. Blöt bulle fick jag äta som barn så det gills ej. Vill helst inte äta semla heller efter det. Men ska prova det nya semmelwraps. Ha det gött. Kram

yvonne sa...

Oj Vilket minne från barndomen! Egentligen finns det inget dåligt väder!! Det är bara att ta på sig! Kram!

Ama de casa sa...

Grattis på namnsdagen! Lite sent, men bättre sent än aldrig :-)

sv: Ja, det är alltid spännande att ta sig ut med bilen på fredagar. Vi har inte misslyckats en enda gång, men jag är lika nervös ändå :-)

Veiken sa...

Semlor är inte min grej, men det är ju många som gillar dom. Du och din klasskamrat blev ju en drottning av Sverige om ni gjorde gemensam sak! Tänker då på om man slog ihop ea namn:) kRam

yvonne sa...

Att man kommer ihåg det som hände för länge sen är vanligt och att det som hände igår är nästan totalt borta! kram!