söndag 5 april 2015

KONSTRUNDAN I LANDSKRONA.


Som jag lovade sist, så skulle vi till Landskrona och samlingsutställningen för Konstrundan. Man visar ett verk av var konstnär, som ställer ut i sitt hem eller ateljé.
 Jag satt i bilen ner från Helsingborg och kikade ut över landskapet.
 Jag älskar ju dessa höga moln, när solen skiner på dem.
 Nu har vi kommit fram och parkerat bilen. På väg ner mot Konsthallen, såg jag dessa härliga scillor.
Man blev välkomnad av den här skylten strax innan vi var framme. Samma sorts skyltar finns överallt, där det finns någon privat visning.
Den här tavlan är målad av Zoli Fuglesang Kareld och heter "Krax". Den var redan såld.

Tyvärr har jag inte tillgång än till programmet, som jag kan förbättra mina bilder med. Så fotona ser nog lite sneda ut ibland, trots att jag verkligen försökte att fota rakt. Men det var lite svårt, för det var mycket stor publik och jag kunde ju inte putta bort nån. 
          
Den här är ett "Porträtt av konstnären." Den är av patinerad gips. Konstnären heter Aniela Pasquini Woydyno.
 Konstnären heter Jonas Högström och verket heter: "Vem har snott min cykel".
Jag tyckte att den här tavlan såg rätt festlig ut. Den är målad av Margareta Granvik. Den kallas för "Frusen koltrast" och var redan såld.
Änglakör av Siv Bokelund. Den gillade jag för att man såg bakgrunden utifrån.
Så kommer Per-Olof Olssons roliga tavla, som heter "Vad ska du göra i kväll". Kul att få se en naivist också.
Synd att jag inte kunde få den här tavlan rak. När man såg den, så var det som om man kunde gå rätt in i den. Den verkade helt tredimensionell och är målad av en konstnärinna, som heter Kristina Assarsson. Tavlan är i olja och kallas för "Kärlek och Romantik".
Den här krukan är gjord av Bente Brosböl Hansen. Den heter "Kruka" rätt och slätt och är handdrejat stengods.
Den här konstnärinnan har vi träffat förut i Sireköpinge, där hon har sin verkstad. Hon heter Katarina Gustafsson och kallar verket för "Nätägget". Det är rätt typiskt för hennes produktion.
Så har vi en kändis för oss själva. På vår vägg hemma hänger en tavla av honom. Mats Rydstern heter konstnären och den här tavlan "Stilleben". Den är målad i olja. Vi brukar åka hem till hans ateljé ibland. Jag kan säga, att jag känner igen en tavla av honom på direkten.
 
Den här tavlan som ser helt sned ut i fotot är målad av Pernilla Pedersen i blandteknik. Den heter "Trängsel i rabatten".
Det här är en väv i gobelängtyp av Majlis Persson och heter "Du människobarn". Jag råkade höra att det hade tagit ett helt år att väva den. Det var nån som sa, att hen tyckte att den var så himla dyr, men man kunde få den efter överenskommelse, så det stod inget pris på den.
Detta är ett textilbroderi av Eva Nelander-Juntunen och det kallas för "Labyrint".
Det här såg jag, när jag hade gått igenom nästan allt. Titti G. Persson har gjort den här gruppen i stengods och kallar den för "Vidöppen". Om jag inte tar helt fel, så är hon en "gammal" kompis till min dotter.
Den här gillade jag. "Kung av Pytteskogen" heter den och är målad i acryl. Målaren heter Sixten Fransson. 

Den här var den sista jag fotade av 138 medverkande konstföremål på utställningen. Jag skrev ett nummer i katalogen för vart foto jag tog, så jag hoppas att jag inte har skrivit fel.

Vid "pennan" 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

yvonne sa...

Det var många fina saker ni fick se!..................Ger er en kasse kärlekskramar! :-)

yvonne sa...

Man hinner nog inte fota allt,men du hann med en hel del! Kram!

Fenixmonas sa...

Så mycket fina konstverk! Härligt med så mycket kreativitet! :)

yvonne sa...

Godmorgon! Det är nog så att man fotar bara dom sakerna som man själv tycker bäst om! Kram!

Ama de casa sa...

Vilka fina konstverk! :-)

yvonne sa...

Ha det så bra denna nya måndag! kram!

badtant.bloggo.nu sa...

Vilken kanon fin konstrunda. Så mycket vackert som du fick se och nu även jag. Jippi!Såg att en av konstnärerna heter Fuglesang...är det släkt till austronaten tro?
Ha nu en fin kväll.
Kramen

Veiken sa...

Jag tyckte att "Vem har snott min cykel" var det absolut roligaste alstret, tack vare titeln.
Jag gillade också, "Kärlek och romantik" Och "vasen" allra bäst av vad du visar! Kram

yvonne sa...

Ja vi får hoppas att de hittar vad som felas Kjell.. Kram!

yvonne sa...

Tack för att du håller att tummar och tår! Kram!

yvonne sa...

Tack Gilla!Gott att ha bloggvänner Kram!

Anonym sa...

Där fanns det mycken fin konst,,klängrostavlan gillade jag..
Här har det varit en fin dag,,min balkon ligger i lä för nord vind,så där är skönt,,Rostas blev en god grillbit..Haé Kram.

yvonne sa...

Jag vet inte varför jag får den.Bäst att inte fråga :-) Kram!