söndag 5 juli 2015

SILLABORD PÅ RÅÅ.


 Lions Club på Råå brukar anordna sillkalas ovanför hamnen i vanliga fall varje år. Då brukar frivilliga därifrån duka till kalaset, men i år hade man låtit ett företag ta hand om den biten.

Vår vän Gittan boende på Råå med sin Jan bestämde sig då, för att bjuda på ett sillkalas själva i stället. Vi två var inbjudna och hade tackat ja.
De bor så vackert nere vid hamnen och deras trädgård går inte av för hackor. Därför blir det några favoritbilder därifrån.
En vacker komposition, som hänger i en ampel.
Fantastiskt vackra rosor mot en plankvägg.
Margueriter eller Prästkragar i en rabatt.
Här ser vi herrarna i kvällens sällskap. Värden Jan till vänster, Ingrids nye, som jag faktiskt har glömt namnet på för tillfället och Sibbe till höger. Gittan kan nog hjälpa till med namnet.
Och damerna, värdinnan Gittan och vännen Ingrid, kom med i bild, men jag själv höll ju i kameran och barnbarnet Louise kommer i en alldeles egen bild. 
Här saknades ingenting av havets läckerheter. Det var mängder av mat som vanligt. Gittan är en mycket generös värdinna. Allt serverades i "Pensionärskuvösen" för det var så varmt och skönt att vi kunde sitta åtminstone nästan ute. 
Här kan vi se lilla Louise. Hon är i tidiga tonåren, men en mycket klok och förtjusande person. Om jag hade varit i hennes ålder hade jag inte kunnat konversera med vuxna på det mogna sättet, hon kunde. Hennes Mamma Stina, Jans dotter, tittade in ett litet tag, men jag hann inte med att fota henne. Vi hade inte träffat varann tidigare.
Det här var min första portion. Gittan hade gjort aluminiumpaket och stoppat godsakerna inslagna i dem i ugnen. Det var väldigt gott. Så fanns det ju sill av olika sorter och andra godsaker och såser, så det räckte till och blev över. Det blev naturligtvis dricka till maten av olika slag både starka och icke starka. Det var bara glatt humör och alla roade sig. 

Så småningom kom en väninna, Lena, till värdfolket och fick sitta med och prata med oss. Jag har träffat henne några gånger tidigare. Hon kom lagom till jordgubbarna och vispgrädden. Så småningom blev det kaffe, trots protester, för ingen orkade, men det kom fram och visst smakade vi av det och god dricka till.

Så blev det dags att åka hem. Vi inbjudna bor i närheten av varann, så Ingrid ringde efter taxi. Hon hade svårt för att komma fram först, men det funkade till slut. När taxin kom blev det kärvänliga avskeden och tack för en förtjusande kväll. 

När vi klivit in i bilen frågade chaffisen om jag var Bosses mamma. Visst är jag det. Det var Hasse en kompis till honom, så det var en lustig resa hem i taxin för oss alla fyra. Hasse kunde nämligen konsten att hålla låda, så vi hade en väldigt trevlig hemresa som avslutning på festen också.



Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

Anonym sa...

Mors,,ser att det var en mysig kväll,i goda vänners lag.Gott att äta oxå kan jag tro..
Ja min skrivare lägger av oxå när en färg tar slut,så den tog väl helslut precis,för jag provade att skriva ut en till bild,,men då startade den ej pga,slut färg.Den har 6 patroner..Haé Kram.

Väntar nu på sonen och barnen,,vi ska upp till stugan en sväng..Haé Igen Kram.

Bosse Lidén sa...

Vilken härlig kombination. Att få träffa riktiga vänner, komma till en vacker plats och ett läckert "blomsterhem". Umgås och äta och dricka något gott. Sedan som avslutning bli roade i taxin. Måndagskram Bosse

Fenixmonas sa...

Vilken jättetrevlig fest det verkade vara...och trevlig hemresa också! Fina bilder! Kramiz

yvonne sa...

Ni ser ut att ha det mysigt!!....Ja jag och flera med mej har "barn" med Hebbe :-)

Ama de casa sa...

Vilken underbar trädgård och en fantastisk kväll :-)

yvonne sa...

Godnatt sov så gott! Kram!

yvonne sa...

Ja nu är jag hemma Bra skrivet om att borta vore hemma ... ha en bra dag Kram!

yvonne sa...

Jag tror att det finns olika trevliga uttryck i varje län. Kram!

yvonne sa...

Ja!! Men det finns många uttryck som vi har gemensamma..kram!

attis sa...

Så mycket godsaker. Sill är så gott i alla dess former. Trevligt att få träffas i goda vänners sällskap. Kram/attis

Ama de casa sa...

sv: Jag tror att det var Aurora som vi turade med också förra sommaren. Hur trevligt som helst! :-)

Anonym sa...

Ser ut som ett blommande paradis!
Intressant och praktiskt bord med en "karusell" i mitten,
såna där som finns på vissa kinesrestauranger, där det
serveras flera rätter.

När svenskar bjuder på kalas, då blir det verkligen KALAS!

Ruth i Virginia

Veiken sa...

Otroligt vackra blommor. Sillabord är supergott. Jag hade gärna varit med där! Kramar