lördag 6 december 2014

STOCKHOLMSRESAN FJÄRDE DELEN.

Lasse min son och hans hulda maka Katri hade för sej att jag skulle underhållas under måndagen. Så de tyckte att vi skulle ta en buss ner till en båttur in till stan. Sagt och gjort. 

Bussen gick och vi kom till ändstationen. Därifrån fick vi gå en bra bit, innan vi kom till kajen, där båten skulle komma. Det var bara det, att det var kort om tid och lång väg. Så det blev att lägga långa benet först. Jag travade på så gott jag kunde och Lasse tog hand om mej, medan Katri gick snabbt i förväg. Men just som vi samlades vid kajen kom båten. Då var jag helt slut. Ingen kondis längre.
 Vi var nästan de enda som följde med.
 Så här såg det ut ombord.
 Vi kom förbi den här imponerande byggnaden. Det var visst ett hospital från början. Men mitt komihåg är inte så bra, eftersom jag fick undervisning hela vägen in till stan av olika byggnader. Jag googlade på bilder av hospital. Fick fram bilder på den här byggnaden och det verkar som det ligger vid Danvikstull, eller möjligen Danviken.
 Kunde det här vara en byggnad på Skeppsholmen tro? Det kunde det nog vara, för jag googlade på bilder därifrån också.
 Nu har vi kommit in till stan och här kom vi till Riksdagshuset för vidare befordran till Gamla Stan.
 Till höger om oss såg vi den kända siluetten av Stadshuset.
 Åter till gången vid Riksdagshuset. Sibbe säger varje gång man ser en sändning därifrån på TV, att det är så vackert med de tjocka stenmurarna.
 Det blev en till bild för hans skull. Han var ju inte med på resan den här gången.
 När vi hade gått igenom portalerna, låg kungliga slottet där.
 På andra sidan finns det ett "kärleksstaket". Fullt med hänglås och inskriptioner med kärleksord.
 Nu har vi kommit till Västerlånggatan i Gamla Stan. Jag kunde inte låta bli, utan fotade det här galleriet. Det heter ju likadant, som mitt barnbarns barn döptes till på lördagen.
 Alla har tagit så väl hand om mej i Stockholm och nu blev jag bjuden på kaffe på ett kafé. De andra tre käkade mackor, men jag tyckte att de var så stora, så jag beställde en tårtbit i stället.
De andra tre? Jo, deras äldsta dotter dök upp i Gamla Stan också, så jag fick träffa henne igen. Hon studerar och ska snart göra sin disputation och doktorera. Tänk vad de små liven kan prestera!
 På kvällen skulle ju jag få träffa mina syskon. Lasse följde med mej på tunnelbanan in till Medborgarplatsen, där vi hade bestämt att mötas. Här är alltså min syster till vänster och min svägerska till höger. Vi hamnade på en kinakrog tillsammans.
 Så syns både jag och min lillebror tillsammans i soffan. Han hade varit på ett långt sammanträde (eller nåt sånt) under nästan hela dagen, så han var trött. Men lite glad ändå tycks det. Han smilar ju.
Så var det dags för hej för den här gången. De här två mycket intelligenta och kreativa människorna skulle hem till sitt. De bor i Spanien långa tider, för de jobbar med att översätta spanska till svenska och tvärtom bland annat.

Och nu var det min äldste son, som kom och hämtade mej och min syster med sin bil. Först körde han hem till henne och sen gick det igenom nästan hela stan till min yngste son. 


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket härligt äventyr du varit med om. Fina bilder bjuder du på. Jag inser att jag börjat i fel ända så jag reser vidare bakåt på mitt sätt. Trevlig andra advent. Kram Bosse

Ama de casa sa...

Oj vad ni hann med mycket! Stockholm är en fantastiskt fin stad :-)

siitawelamsson sa...

En trevlig dag till ända. Hade nog inte velat åka båt på vintern, men trevlig med Gamla Stan. Kram

Anonym sa...

Fullspäckade kuliga dagar blev det i stora staden för dig..
Jo men visst finns det änglar,jag är bekant med några..Haé Kram.

Anonym sa...

Det blir säkert något gott när Sibbe kommer in igen..Haé Kram.

yvonne sa...

Du blev väl omhändertagen. Det var mycket du hann med på bara ett par dagar..................Jag är glad över att ha Oliwer så nära Förstår att det kan bli problem med dej som har dom så långt borta som Stockholm.Du är så snabb att sätta in kommentarer så jag hinner inte med .. Kram!

Veiken sa...

Vilken härlig resa du gjorde. Det vill väl nästan till en vilovecka efter allt du har varit med om! En sådan resa lämnar fina minnen att plocka fram lite då och då! Kramar

Anonym sa...

Kväller,,då fick du riktig husmanskost..Ja det blev inte så dumt med wookade isterband,jag hade Fäbostintans dom är lite fastare än dom småländska..Sen i kväll gjorde jag Sushi,Gott..Haé Kram.

yvonne sa...

Nä nä nä... Sluta inte kommentera Jag ska försöka hänga med din takt :-) Kram!

yvonne sa...

Du gör rätt låt han ha kontrollen Natti!!

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Så roligt att läsa dina sthlms inlägg. Det påminner mig om hur pass längesedan det är som jag själv var i Sthlm. Kanske borde man försöka sig på att ta en weekend dit.
Kram